W jaki sposób dobierać opony? Na co zwracać uwagę? Co jest najważniejsze w tej dziedzinie?

Każda z opon wydaje się być taka sama, na pewno tak się to przedstawia na pierwszy rzut oka, jednak w rzeczywistości różnią się rodzajem gumy, bieżnikiem, wielkością, a także przeznaczeniem. To jeden z bardziej ważnych elementów w aucie, jaki odpowiada za poczucie bezpieczeństwa, ale także za radość z jazdy oraz spalanie. Opony można podzielić na trzy grupy, istnieją więc opony na okres letni, zimowe i uniwersalne. Nie zapominajmy jednak o innych, specjalnych typach, przykładowo opony terenowe.


Powinno się inwestować jednocześnie w letnie, jak i zimowe opony. Wiążę się to z pewnością ze sporymi kosztami, ale trzeba mieć na uwadze, że całoroczna opona nie będzie ani zimowa, czy też letnia, to nie daje bezpieczeństwa i komfortu jazdy o żadnej porze roku. (Opony do motocykli) Zimówki, jak kormoran opony, są zrobione z miękkiej gumy, co gwarantuje świetną przyczepność na mokrym śniegu, letnie zaś są twardsze, więc doskonale trzymają się asfaltowej powierzchni.
opony
Oprawcowane przez: Wolfgang
Treści źródłowe: http://www.flickr.com


Mało tego, opony zimowe wyposażone są w dodatkowe rowki, jakie polepszają przyczepność na zmrożonej drodze. Prócz rozróżnienia na letnie oraz zimowe opony mamy również podział według wielkości, szerokości jak i wysokości, to znaczy profilu, zależnie od wielkości i typu auta, dla jakiego są zrobione. (Opony Kormoran) Są także opony z bieżnikiem symetrycznym oraz asymetrycznym, inaczej zwane opony kierunkowe, które mają bieżnik skierowany w stronę jazdy, przykładowo opony barum. Lecz w przypadku takich opon zasada jest niestety prosta - im większy rozmiar, tym wyższa cena. Opony do każdego rodzaju pojazdów


Zanim jednak zdecydujemy się na zakup ogumienia, należy sprawdzać stan obecny. W jaki sposób możemy to uczynić? Sposób jest dość prosty, weźmy po prostu monetę i przesuńmy ją wzdłuż wyżłobienia w bieżniku. Jeżeli napotkamy tam na delikatne wzniesienie to znaczy, iż opona nie jest jeszcze całkowicie starta. Brak wzniesienia to jednakże brak bieżnika. Dobrze jednakże dobrze zbadać jej przydatność, trzeba więc wziąć linijkę i zmierzyć nią głębokość rowka w bieżniku. Jeżeli wynosi ona jakieś trzy milimetry, to warto już poważnie przygotować się na kupno nowego kompletu. Niektórzy mówią o wartości 1,6 milimetrów, jako takie minimum, trzeba natomiast odradzić doprowadzanie opon do tego stanu ze względu na bezpieczeństwo. Opona tego typu bowiem traci własną pierwotną przyczepność, co nie powinno mieć miejsca.
10-03-2019
Do góry
Zamknij
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.